23948sdkhjf

Salget af færdigretter stiger voldsomt

Kvaliteten af maden er også blevet bedre.
Der er en forvandling i gang i supermarkederne, skriver Tænk.

Der er kommet en ny generation af færdigretter på hylderne, som er bedre kvalitet end tidligere - og det kan kunderne tilsyneladende godt lide.

Både Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa melder om kraftigt øget salg af færdigretter, og den opadgående kurve forventes at fortsætte i år.

Professor i forbrugerkultur Søren Askegaard fra Syddansk Universitet siger til Tænk, at en del af forklaringen er, at danskerne for eksempel i mødet med street food har stiftet bekendtskab med færdigmad med friske ingredienser, og at convience food dermed er ved at få et nyt og bedre rygte.

- Færdigmad er blevet ombrandet. Det blev tidligere set som underlødigt. Det var noget, som blev købt af folk, der ikke havde styr nok på deres liv til at lave mad selv. Nu fremstår det som et acceptabelt alternativ for ' ordentlige' mennesker. Alle er under et gevaldigt tidspres, men sundhed betyder meget, og når det så er muligt at købe sunde færdigretter, så er denne måltidsløsning blevet legitim for den urbane middelklasse, forklarer han.

Coop rullede i marts et sortiment på 80 convenience-varer ud i 400 butikker i landet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08